ریشه کنی مورچه ها تخصص ماست


کنترل مورچه در باغ ها

آیا مورچه های باغ آسیب رسان هستند؟

دفع و کنترل مورچه در باغ های گل

 

باغبانان مورچه ها را به عنوان جانوران موذی طبقه بندی نمی کنند، آنها با دخالت مستقیم به گیاهان آسیب نمی رسانند و بیماری را در باغ پخش نمی کنند. در حقیقت، برخی از مورچه ها برای باغ سودمند هستند. با این وجود بیشتر مردم، مورچه ها را در باغ ناخوشایند و نامطلوب قلمداد می كنند. پس برای کنترل مورچه در باغ ها نیز باید به دنبال راه چاره بود.

 

برخی از مورچه ها تهاجمی هستند و نیش های دردناکی دارند. مورچه آتشین معروف جنوب آمریكا نمونه‌ای از این مورچه‌ها است و سال به سال قلمرو آنها به سمت شمال گسترش می‌یابد. البته ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد كه شما باغی بدون مورچه را می خواهید. اما قبل از مصرف مواد شیمیایی سمی، بررسی كنید که آیا مشکلات ایجاد شده توسط مورچه ها بیشتر از مزایای آنها است یا خیر.

 

مشکلات و معضلات ایجاد شده مورچه ها در باغ

 

در حقیقت برخی از مورچه‌ها با شته‌هایی که به گیاهان آسیب می‌رسانند، رابطه پرمنفعت متقابلی دارند. به این صورت که شته های کوچک از شیره گیاهان تغذیه می کنند، محصول جانبی شیره به نام عسلک تولید می کنند و مورچه ها آنها را به عنوان غذا می خورند. در مقابل مورچه ها از شته ها در برابر شکارچیان و انگل ها محافظت می کنند. همچنین از شته ها مثل تخم‌هایشان نگهداری می کنند. آنها در اصل شته ها را "پرورش" می دهند.

 

گاهی اوقات مسبب گیاه مشکل دار و مریض به گردن مورچه ها انداخته می شود، اما آنها متهم ردیف دوم هستند. با دقت گیاه پژمرده را بررسی کنید، احتمالاً تعداد زیادی شته خواهید یافت. در اینجا اهمیت کنترل مورچه در باغ ها مشخص می شود.

 

همچنین مورچه ها می‌توانند زیبایی و ارزش شاخه گل های بریده شده را از بین ببرند.

 

 

در آخر، مورچه‌های لانه‌ساز در خاك می‌توانند خاک را تا حدی تضعیف و سست کنند و سیستم ریشه‌‌زایی بوته و درختچه های باغ را به خطر بیاندازند و یا می‌توانند با حفر تونل‌های گسترده فرسایش خاك را تسریع کنند. بنابراین دلایل موجهی وجود دارد که بخواهید از شر این حشرات بی ضرر خلاص شوید. با این وجود، قبل از انجام این کار، مزایای آنها را نیز در نظر بگیرید.

 

فواید و مزیت مورچه ها در باغ

 

مورچه ها چندین مزیت برای باغ دارند:

 

  •       مورچه ها شکارچیان طبیعی هستند. آنها تخمها و لارو برخی از آفات مضر باغ را می‌خورند.
  •       مورچه ها حشرات گرده افشان هستند. این نقش به خاطر تهدید سایر گرده افشانها اهمیت بسیار زیادی دارد. با آنکه مورچه ها به اندازه زنبورهای عسل در گرده افشانی موثر نیستند، اما در حرکت از گیاهی به گیاه دیگر، گرده ها را منتقل می‌كنند.
  •       هوادهی خاك از مزایای لانه سازی و حفر زمین توسط مورچه ها است. در خاکهای متراکم مورچه‌ها با ایجاد تونل منجر به انتقال هوا، آب و مواد مغذی به ریشه گیاهان می‌شوند.

 

 

در بیشتر موارد، مورچه های کوچک به رنگ قرمز یا سیاه باغچه، نسبتا بی ضرر هستند. اما در مقابل مورچه های نجار و مورچه های آتشین ضرر بیشتری به انسان ها می‌رسانند. بنابراین اگر دردسرهای مورچه ها برای شما بیشتر از مزایای آنها است، روش‌های مختلفی برای خلاصی از شر مورچه‌ها وجود دارد.

 

شش راه برای خلاص شدن از شر مورچه ها

 

دفع کننده خانگی بسازید

 

مورچه ها به بو بسیار حساس هستند، همانطور كه در پیک نیک تجربه كردید، آنها جذب شیرینی می شوند و بوی خاصی آنها را دفع می کند. برای دفع مورچه، گلوله‌های پنبه آغشته به اسانس های روغنی را امتحان كنید. مورچه ها از بوی نعناع، کافور، كاسنی و روغن میخک بیزار هستند.

 

روش بعدی این است که فلفل‌های تند را در مخلوط کن با کمی آب مخلوط كنید تا مایع غلیظی حاصل شود. این مایع را در مناطق فعالیت مورچه ها بریزید. در مواجهه با این بو، مورچه ها از منطقه فراری می‌شوند. همچنین این روش خانگی به عنوان یک دفع کننده پیشگیرانه نیز می‌تواند استفاده شود.

 

از طمعه‌های بوراكس استفاده نمایید.

 

طعمه های دارای حشره کش به احتمال زیاد فقط مورچه ها را بدون آسیب رساندن به سایر حشرات، از بین می‌برند. یک فنجان بوراکس را با یک فنجان عسل یا ژله مخلوط کنید و آن را در نزدیکی محل فعالیت مورچه بگذارید. مورچه ها از این مخلوط سمی تغذیه می‌كنند و سپس آن را برای ملکه می برند، در نهایت منجر به مرگ کل کلونی می شوند.

 

برای مشاهده نتایج این روش بایستی شكیبا باشید، زیرا سم بوراکس دارای عملكرد کند است. برای اثربخشی این سم به زمان نیاز دارید تا مورچه های کارگر سم را در کلونی پخش کنند. اگر این محلول خانگی کثیف کننده محیط اطراف باشد، در این صورت می توانید طعمه آماده اسید بوریک مورچه را خریداری کنید.

 

در استفاده از بوراکس یا اسید بوریک احتیاط لازم را در صورت دسترسی حیوانات خانگی یا حیوانات وحشی به این ماده رعایت نمایید. این ماده برای حیوانات کمی سمی است. همچنین بوراکس عنکبوت ها را نیز می کشد، اما به حشرات مفید آسیب نمی رساند.

 

 

طعمه مورچه با جوش شیرین

 

شبیه بوراکس، جوش شیرین برای مورچه ها سمی است ولی برای سایر حیوانات سمیت کمتری دارد. تركیب 50-50 پودر قند و جوش شیرین را با هم مخلوط كنید و در نزدیکی کلونی مورچه ها قرار دهید. اگرچه این مخلوط برای بیشتر حیوانات بی ضرر است، اما سایر حیوانات نیز به سمت این مخلوط شیرین جذب می شوند. بنابراین طعمه را بایستی مرتباً تکرار کنید.

 

 

از تله های چسبنده استفاده كنید

 

مورچه ها جذب غذاهای شیرین از جمله بسیاری از میوه ها و برخی از گلهای غنی از شهد می شوند. در برخی از گل‌ها نظیر گل صد تومانی یا پیونیا، وقتی جوانه ها به شکوفه‌ها تبدیل می شوند، مورچه ها به این گل جذب می شوند. اگرچه مورچه ها خیلی كم به گلها یا میوه ها آسیب می رسانند، اما هیچ باغبانی نمی خواهد لذت برداشت محصولش را با یک مشت مورچه در حال ازدحام به آن مخشوش کند.

 

می توانید از تله های چسبناک برای جلوگیری از صعود مورچه ها به گیاه مورد نظر استفاده کنید. یک محصول چسبنده تجاری بخرید یا تله های چسبنده با نوارهای کاغذی چسبناک را در اطراف پایه گیاهان آویزان كنید.

 

سم مورچه انت کیلر

سم مورچه کش - خرید کلیک کنید


سفارش سم از طریق: