ریشه کنی مورچه ها تخصص ماست


ده حقیقت از عجایب مورچه ها

عجایبی در مورد زندگی مورچه ها

 

عجایب زندگی مورچه ها

 

مورچه ها با تنوع گونه ای بالغ بر ده هزار نوع، در اطراف ما زندگی می کنند. جمعیت مورچه ها در جنگل های بارانی گرمسیری بسیار زیاد است. تقریباً تمام انواع مورچه ها در هر نقطه از جهان، یافت می شوند. در عین حال که این موجودات، فوق العاده سازمان یافته و موفق هستند. زندگی بسیار ساده و پر تلاشی دارند. با وجودی که مطالعات زیادی روی زندگی مورچه ها انجام گرفته؛ هنوز هم واقعیاتی وجود دارد که از چشم ما پنهان مانده است، در ادامه به بیان عجایب مورچه ها پرداخته شده، که شاید کمتر کسی از آن ها مطلع باشد.

 

مورچه های عجیب با رفتارهای عجیب

 

1. مورچه های زامبی

 

در آمریکای جنوبی، نوعی مورچه نجار وجود دارد که توسط گونه ای قارچ انگلی آلوده می شود، این نوع قارچ، بر روی مغز مورچه ها تأثیر گذاشته و آسیبی جدی به آن ها وارد می کند، در واقع قارچ پس از تأثیر بر مغز، مورچه ها را به صورت کامل تحت اختیار خود گرفته و بر آن ها حاکم می شود.

 

مورچه های تحت تأثیر این قارچ، به سمت موقعیتی خاص در جنگل حرکت کرده و برگ می خورند، پژوهش های انجام شده درباره این مورچه ها، ثابت کرده، مورچه های سالم، مورچه های مریض را می کشند. آن ها با این کار خود، آرامش را به کلونی باز می گردانند، همچنین این مورچه ها، اعضای سالخورده را برای انجام کارهای خطرناک و سخت، به بیرون کلونی می فرستند، در حقیقت این گونه مورچه برای دوام کلونی خود، از مورچه های پیر برای بدست آوردن غذا، استفاده می کند.

 

2. مورچه ها، دستگاه های برقی را از بین می برند

 

یکی از عجایب دنیای مورچه ها در جزیره کریسمس استرالیا است. این گونه خاص از مورچه ها با نام "مورچه دیوانه" شهرت یافته اند. آن ها تنها جذب وسایل برقی می شوند و کلونی های خود را در کنار دستگاه های برقی می سازند.

 

مورچه های دیوانه باعث ایجاد اختلال در عملکرد وسایل برقی می شوند. بنابراین انسان ها برای از بین بردن این نوع مورچه، تلاش زیادی می کنند، اما از بین بردن مورچه های دیوانه، کار چندان راحتی نیست و می توان گفت بسیار سخت است. این نوع مورچه ها، حتی می توانند سبب از بین رفتن حیواناتی نظیر خرچنگ های قرمز شوند. مورچه های دیوانه یکی از دشمنان خطرناک خرچنگ قرمز جزیره کریسمس به حساب می آیند.

 

3. مورچه های برده

 

همانطور که همه ما می دانیم برده داری عملی غیرقانونی، وحشیانه و غیر انسانی است. اما هیچ یک از ما تصور نمی کردیم که حشرات نیز چنین کاری را انجام دهند و این یکی از عجایب در زندگی برخی مورچه ها است. گونه خاصی مورچه وجود دارد که "مورچه برده دار" نامیده می شود. این مورچه ها فک هایی بسیار بزرگ دارند، که از آن ها به عنوان سلاحی برای جنگیدن، استفاده می کنند. این مورچه ها نمی توانند به تنهایی غذای خود را بدست بیاورند، بنابراین به منظور یافتن برده هایی برای خود، به طور منظم به کلونی های مورچه های دیگر حمله می کنند. آن ها، مورچه های تازه متولد شده را از ملکه ربوده و برده خود می کنند.

 

 

مورچه ها به سختی می توانند بینند. آن ها بیشتر با استفاده از سیگنال های شیمیایی مانند بو، ارتباط برقرار می کنند، اما با این وجود، مورچه ها به اندازه کافی هوشمند هستند که بتوانند برای خود کارگرانی تربیت کنند.

 

مورچه های برده دار، مورچه های ربوده شده را وارد کلونی خود می کنند و آن ها را پرورش می دهند. هنگامی که برده ها بزرگ شدند، از مورچه های رباینده دستور گرفته و غذای مورد نیازشان را تأمین خواهند کرد. حملات مورچه های برده دار، بسیار خطرناک است، مورچه هایی که به آن ها حمله می شود نیز از لانه خود محافظت می کنند. آن ها سعی می کنند متجاوزان را از همان ابتدا فلج کنند تا نتوانند از فک های خرد کننده خود استفاده کنند.

 

4. دام و شکار قربانی

 

از دیگر عجایب مورچه ها گونه ای از آنها است که در آمازون یافت می شوند. این مورچه ها دام های بزرگی برای حشرات بزرگتر ایجاد می کنند. این مورچه ها، از برگ ها برای بافتن توری با سوراخ های بزرگ استفاده می کنند، هنگامی که طعمه آن ها به داخل سوراخ های تور می رود، مورچه ها با آرواره بزرگ خود به اندام حشرات حمله می کنند. سپس، دیگر کارگران وارد عمل شده و با نیش زدن قربانی، هرگونه احتمال فرار را از میان بر می دارند.

 

این مورچه ها می توانند ملخ ها و حشراتی که چندین برابر اندازه خودشان هستند را، شکار کنند. مورچه ها پس از تقسیم قربانی به قطعات کوچکتر، آن را به داخل کلونی انتقال می دهند.

 

5. مورچه های فرعون، سارقان گرما

 

در حالی که بسیاری از مورچه ها در دمای سردتر می میرند، مورچه های فرعون راهی برای زنده ماندن در ماه های زمستان پیدا کرده اند. از دید مورچه های فرعون، چرا باید در فضای باز از سرما تلف شد در حالی که سیستم های گرمایشی قوی انسان ها در دسترس است. این مورچه ها به خاطر لانه سازی در اطراف سیستم های گرمایشی خانه ها، بدنام هستند.

 

 

برخی از مورچه ها قادر به تشکیل ابر کلونی هایی با چندین ملکه هستند، اما مورچه های فرعون نه تنها می توانند این کار را انجام دهند. بلکه می توانند کل یک کلونی را از منطقه خطر دور کنند. از عجایب مورچه های فرعون این است که در مکان های عمومی مانند بیمارستان، از طریق آلوده کردن لوازم جراحی، خسارات زیادی ایجاد می کنند.

 

6. مورچه های آتشین

 

در میان همه مورچه های وحشتناک جهان، احتمالاً وحشتناک ترین نوع، مورچه های آتشین هستند. هر حیوان یا انسانی که لانه مورچه های آتشین را خراب کند، خود را بیچاره کرده است. زیرا مورچه ها با حمله ای سریع، انتقامی آتشین از آن ها خواهند گرفت.

 

مورچه های آتشین به سرعت از سطوح عمودی بالا می روند. بنابراین اگر بر روی لانه هایشان پا بگذارید به سرعت وارد لباستان می شوند و شما را مهمان نیش دردناک خود می کنند. نیش مورچه آتشین، اغلب برآمدگی سفیدی در پوست ایجاد می کند، در موارد نادر، نیش این نوع مورچه می تواند باعث مرگ شده یا قربانی را دچار شوک کند.

 

اما حیوانات در برخورد با مورچه های آتشین، به اندازه انسان ها خوش شانس نیستند، حیوانات وحشی مانند پرندگان، مارمولک ها و حتی گوزن ها می توانند توسط مورچه های آتشین، کشته شوند. تمهیدات کنترلی مورچه های آتشین و محافظت از حیواناتی که توسط آن ها کشته می شوند، با شکست مواجه شده است. زیرا این مورچه ها به حدی گسترده هستند که، کنترل جمعیت آن ها کار بسیار دشواری است.

 

 

7. ارتش مورچه ای

 

مورچه های ارتشی یکی از منفورترین مورچه های جهان هستند، این مورچه ها، در جنگل های بارانی آمریکای جنوبی و آفریقا، زندگی می کنند، تفاوت بارزی که مورچه های ارتشی با سایر مورچه ها دارند این است که، در یک مکان ثابت مستقر نمی شوند.

 

از عجایب این مورچه ها این است که دارای لانه های موقتی هستند. آن ها این لانه های موقتی را با متصل کردن بدن خود به یکدیگر، می سازند. به این ترتیب مورچه های ارتشی در هنگام تخم گذاری ملکه، پوششی ضخیم برای نگهداری از تخم ها، تشکیل می دهند، هنگامی که نوزادان آماده حرکت شدند، دو باره این مورچه ها مانند یک ارتش، به خط شده و شروع به حرکت می کنند، طی این حرکت مورچه ها هر موجودی را که در راه خود پیدا کنند، می خورند، این مورچه ها فکی بسیار قوی دارند که می تواند گوشت را تکه تکه کند.

 

مورچه های ارتشی، قاتل بزرگترین پستاندار خشکی زی

 

به طور خلاصه، مورچه های ارتشی نمی توانند به تنهایی کار زیادی انجام دهند، اما ارتشی بزرگ از آن ها، می تواند طعمه ای صدها برابر بزرگتر از خود را، به دام بیاندازند، حیوانات بزرگ و حتی انسان ها، توسط این مورچه ها کشته شده اند. مورچه های ارتشی قادرند حتی فیل را که یکی از بزرگترین پستانداران جهان است از پا درآورند، فیل ها نیز به خوبی متوجه این موضوع هستند. زیرا با دیدن مورچه های ارتشی، پا به فرار می گذارند.

 

مردم قبیله های آفریقایی برای از بین بردن خطوط مورچه های ارتشی، آتش روشن می کنند. آن ها همچنین از گازوئیل و نفت سفید برای کشتن این مورچه ها استفاده می کنند. این تاکتیک باعث آزار مورچه های ارتشی خطوط دیگر می شود، اما نمی تواند آن ها را به طور کامل از بین ببرد، بهترین سیاست مبارزه ای علیه مورچه ارتشی، معمولاً فرار در کمترین زمان ممکن است.

 

8. مورچه های شبح

 

مورچه های شبح هم می توانند داخل خانه و هم خارج از آن زندگی کنند. این مورچه ها درست مانند مورچه های فرعون، قادرند سوپر کلونی با چندین ملکه، بسازند. به همین دلیل هم از بین بردن مورچه های شبح، کار بسیار سختی است. مهمترین ویژگی این گونه از مورچه، توانایی ایجاد اختلال در اکوسیستم و یا حتی نابودی کل آن است. از آنجا که مورچه های شبح در شکار غذا بسیار توانا هستند، می توانند سبب شوند حیوانات دیگر زیستگاه خود را ترک کنند، همچنین این مورچه ها می توانند کل گیاهان موجود در یک محدوده را از بین ببرند.

 

دلیل نام گذاری مورچه های شبح، ظاهر شبح گونه اسکلت خارجی آن ها است، این مورچه ها به زیستگاه های انسانی و منابع غذایی حمله می کنند، آن ها عاشق بسته های چیپس سیب زمینی هستند، یک عادت دیگر این مورچه ها، تمایل آن ها به لانه سازی در گلدان های گل یا زیر اشیاء رها شده در زمین چمن است.

 

9. مورچه های برگ بر

 

مورچه های برگ بر یکی از انواع مورچه هایی هستند که حتی با سموم آفت کش نیز به سختی از بین می روند. البته جای بسی خوشحالی است که این مورچه ها گوشتخوار نیستند و غذای خود را از گیاهان تأمین می کنند. مورچه های برگ بر در یک روز، می توانند تمامی گیاهان و برگ های درختان منزلتان را از میان بردارند.

 

 

از عجایب این مورچه ها این است که آن ها برگ هایی را که بریده اند، به داخل لانه خود انتقال می دهند. مورچه ها برگ را در لانه قرار می دهند، تا قارچ ها از آن ها تغذیه کنند، در نهایت این قارچ ها غذای کل کلونی را تأمین می کنند. ساختار خاص کلونی مورچه های برگ بر سبب شده، هم به شکلی غار مانند و هم پشته ای شکل دیده شوند، اما در هر صورت بر سطح کلونی مورچه های برگ بر، چمن رشد نمی کند.

 

این مورچه ها، به راحتی سیمان را خورد کرده و از آن عبور می کنند، به همین دلیل لانه سازی در پی ساختمان ها، برای مورچه های برگ بر مانند آب خوردن است. مورچه های برگ بر علاقه زیادی به گل های قرمز و گیاهانی با عطر تند دارند، بنابراین، دور نگه داشتن این گیاهان از حیاط خانه، می تواند راهی برای خلاصی از این گونه مورچه ها باشد.

 

10. مورچه های نجار

 

احتمالاً شایع ترین مورچه های آسیب رسان، مورچه های نجار هستند. این مورچه ها به خاطر عشقی که به چوب دارند، مورچه نجار نام گرفته اند، آن ها معمولاً قادرند در هر نوع ساختار چوبی زندگی کنند. در نقاطی که بیشتر خانه ها از چوب ساخته شده اند، مورچه های نجار دردسرهای بزرگی برای صاحب خانه ها، ایجاد می کنند. این آفات، مانند موریانه ها در چوب فرو می روند و به راحتی می توانند به کل خانه آسیب برسانند.

تنها راه خلاصی از شر این مورچه ها، ردیابی لانه آن هاست، اما قطعاً پیدا کردن کلونی کار بسیار سختی است. یک راه یافتن کلونی مورچه ها، تغذیه مورچه های جستجوگر و دنبال کردن راه بازگشت آن ها به لانه است، این روش، هرچند مؤثر اما بسیار خسته کننده است.

 

راه دیگر، یافتن چوبهای مرطوب موجود در منزل است

 

چوب هایی مانند قاب درب و پنجره ها یا فاصله پشت وسایل چوبی را از لحاظ رطوبت بررسی کنید، همچنین تست صدای توخالی چوب را انجام دهید، برای این کار، به چوب ها ضربه بزنید تا در صورت توخالی بودن چوب، متوجه شوید.

 

در صورتی که به وجود لانه در چوب پی بردید، آن را سوراخ کرده، سپس با استفاده از سموم مورچه کش قوی آنت کیلر مورچه های نجار را برای همیشه از بین ببرید. متاسفانه یافتن مورچه های نجار دشوار است و کشتن آن ها سخت است. پس سعی کنید قبل از این که این حشرات باعث ایجاد خسارات شدید شوند، آن ها را یافته و ریشه کن کنید.

 

سم مورچه انت کیلر

سم مورچه کش - خرید کلیک کنید


سفارش سم از طریق: