ریشه کنی مورچه ها تخصص ماست


دنیای شگفت انگیز مورچه ها

در دنیای شگفت انگیز مورچه ها چه می گذرد؟

 

مورچه ها چگونه موجوداتی هستند؟

 

مورچه ها حشراتی بسیار اجتماعی هستند. آن ها در کلونی های سازمان یافته و به شکل جمعی زندگی می کنند. به همین دلیل، حشرات اجتماعی محسوب می شوند. زندگی اجتماعی بسیار سازمان یافته مورچه‌ ها‌، تنها با زنبورهای عسل یا موریانه ها‌ قابل مقایسه است.

 

تقسیم بندی وظایف در کلونی

 

مورچه ها به طور کلی از سه گروه، تشکیل شده اند: ملکه ، مورچه نر و مورچه کارگر.

 

هر گروه، کاری مخصوص به خود دارد و وظایف خاصی را در جامعه مورچه ها‌ انجام می دهد. زندگی به شکل کلونی، مزایای بسیاری دارد که یکی از مهمترین آن ها افزایش امنیت کل اعضای کلونی است.

 

زندگی طولانی ملکه

 

به طور کلی، هر کلونی مورچه، فقط یک ملکه دارد، ملکه، زندگی خود را صرف تخم گذاری می کند. مورچه‌ های ماده دیگری نیز در کلونی وجود دارند که تولید مثل نمی کنند. درعوض کارهای دیگری را انجام می دهند، تهیه غذا، مراقبت از ملکه و نوزادان، نگهداری از لانه و دفاع از ملکه، همگی جزئی از وظایف آن ها است.

 

تنها وظیفه ای که مورچه‌ های نر انجام می دهند، بارور کردن ملکه ها می باشد. کمی پس از جفت گیری، مورچه‌ های نر می میرند، آن ها، فقط برای مدت زمانی کوتاه در داخل کلونی زندگی می کنند.

 

مورچه ها‌ عموماً در شرایط جوی و دمای مناسب، جفت می شوند. شکم ملکه حاوی یک دریچه کوچک کروی به نام اسپرماتکا است که اسپرم را در زمان آمیزش از بدن مورچه‌ نر دریافت می کند. اسپرماتکا، مواد مغذی تولید می کند که اسپرم ها را چندین سال زنده نگه می دارد. این کار به ملکه اجازه می دهد هزاران تخم را بدون جفت گیری تولید کند.

 

هنگامی که ملکه وارد لانه جدید خود می شود، اولین تخم های خود را تولید می کند. او از ذخایر مواد موجود در بدن خود، اولین نسل مورچه های کارگر را به جامعه مورچه ها‌ تحویل می دهد.

 

ارتباطات بر اساس کار گروهی

 

مورچه ها‌ از آنتن های خود برای ارتباط با مورچه های دیگر استفاده می کنند. آن ها همچنین از طریق صدایی که تولید می کنند و بوی خاصی که فرمون نامیده می شود، با همتایان خود ارتباط برقرار می کنند. این بوی شیمیایی، توسط ملکه و کارگران تولید می شود، حتی رفتارهای جنسی و اجتماعی ملکه نیز تحت تأثیر فرمون ها قرار دارد.

 

در برخی از گونه ها، هنگامی که مورچه‌ ملکه پیر و مریض می شود فرومون های خاصی ترشح می کند. این فرومون، کارگران را به تغذیه لاروی خاص، برای پرورش ملکه جدید می گمارد. پس از مرگ ملکه، ملکه جدیدی که کارگرها پرورش داده اند، جایگاه او را تصاحب می کند.

 

دنیای وحشی و شگفت انگیز مورچه ها

 

ممکن است در محیط اطراف خود، هر روز مورچه‌ ها‌ را مشاهده کنید. انسان ها از مورچه‌ ها‌‌ نمی ترسند، اما باید بدانید مورچه‌ ها‌ بسیار پویا و پرتلاش هستند. این حشرات خصوصیات عجیب و غریب بسیاری دارند. در این مقاله واقعیت های جالب در مورد به جالبترین نوع مورچه‌ ها‌‌ و قلمرو این حشرات اشاره شده است.

 

مورچه های هانی پات کاملاً شیرین هستند

 

شاید یکی از عجیب ترین مورچه ‌هایی که درباره آن ها می خوانید، مورچه‌ های هانی پات باشند. این مورچه‌ ها‌‌‌ به دلیل اشتهای شگفت انگیزی که در خوردن دارند، شهرت یافته اند. در واقع این مورچه‌ ها‌ با خوردن مقادیر بسیار زیاد شهد و عسل، خود را به کوزه های عسل زنده بدل می کنند. این جانوران شکمو به قدری در خوردن افراط می کنند که شکمشان به شکلی زشت، متورم و دفورمه می شود. اما این هنوز هم بدترین بخش ماجرا نیست.

 

 

پس از این که مورچه‌ های‌ هانی پات، مقادیر زیادی شهد را در درون شکم خود ذخیره کردند، راهی کلونی می شوند، در کلونی، این مورچه‌ ها‌ شهد شیرینی را که خورده اند در دهان مورچه های کارگر بر می گردانند، شکل بدن مورچه های هانی پات به لطف عادات غذایی عجیبی که دارند، بسیار نامتناسب است.

 

رفتار فدارکارانه مورچه های هانی پات

 

زیست شناسان تصور می کنند مورچه‌ های‌ هانی پات، از روی اجبار به جمع آوری کنندگان شهد، تبدیل شده اند، چرا که کلونی آن ها در بیابان ها و سایر مناطق خشک قرار دارند. در این مکان ها، خروج از کلونی برای همه مورچه‌ های کارگر خیلی دشوار و خطرناک است. به همین دلیل، مورچه های خاصی به نام "مورچه شهد جمع کن" وظیفه جمع آوری غذا از خارج کلونی را به عهده گرفته اند.

 

آن ها غالباً آنقدر شهد می خورند که شکم هایشان به اندازه یک انگور، متورم می شود. هرچند این مسئله، قابلیت تحرک آن ها را محدود می کند. اما مورچه‌ ها این فداکاری را برای ترقی کلونی، انجام می دهند.

 

پوسته های رنگین کمانی

 

آزمایشات انجام شده بر روی مورچه ها نشان داده، رنگ مورچه‌ ها‌ تحت تأثیر تغذیه، تغییر می کند. به عنوان مثال، شیر، رنگی شفاف به مورچه‌ ها‌ می بخشد. همچنین ترکیبی متشکل از پارافین و آب قند و رنگ های خوراکی مورچه‌ ها‌ را به رنگین کمانی از رنگ ها تبدیل می کند. بر اساس آزمایشات، مورچه‌ ها‌ بعضی از رنگ ها را بیشتر ترجیح می دهند. هرچند همه طعمه ها ترکیبی یکسان داشتند، آن ها بیشتر به قطرات قندی زرد و سبز جذب می شوند. اما به دلیلی نامعلوم به رنگ آبی، اصلاً علاقه ای ندارند.

 

 

مورچه های بافنده قدرتمند

 

مورچه‌ ها‌ی‌ بافنده این نام را، از میل خود برای کنار هم قرار گرفتن و اتصال به شکل فرشی زنده به یکدیگر، گرفته اند. این مورچه ها با اتصال پاهایشان به هم، زنجیره هایی تشکیل می دهند. سپس با کمک این زنجیره ها، موادی مانند برگ و شاخه های کوچک را به شکل یک خیمه، در کنار یکدیگر قرار می دهند.

 

آنها از لاروهایشان، به عنوان سوزن بافتندگی استفاده می کنند تا استحکام کلونی را افزایش دهند، ابریشم تولید شده توسط لاروها، در اصل به عنوان نخ بافندگی عمل می کند. وجود این نخ به مورچه‌ ها‌ اجازه می دهد لانه های برگی خود را در نوک درختان، بنا کنند. اما نکته بسیار جالب تر درباره مورچه‌ های بافنده، قدرت فوق العاده این مورچه‌ ها‌ است. با وجود کوچکی جثه، این موجودات می توانند اجسامی صد برابر سنگین تر از خود را جابجا کنند.

 

دقت داشته باشید که مورچه ها باری به این سنگینی را تنها با استفاده از دهان خود، بلند می کنند. مورچه‌ های‌ بافنده به عنوان وزنه بردارهای بسیار قوی در بین مورچه‌ ها‌ مشهور هستند. آن ها می توانند جسم سنگینی مانند مداد را با فک قدرتمند خود بلند کنند. این کار معادل این است که ما وزنه ای 8600 کیلوگرمی را با دندان بلند کنیم.

 

هرگز در تیررس مورچه گلوله زن قرار نگیرید

 

با توجه به نام این مورچه‌ ها‌، فهمیدن اینکه چرا این حشرات تا این حد خطرناکند، کار سختی نیست. در واقع راه گریزی از واکنش برق آسای این مورچه‌، وجود ندارد. به بیان ساده تر، نیش مورچه گلوله زن با زخم حاصل از گلوله برابری می کند. نیش این مورچه‌ باعث درد بدن و تب و لرز می شود. این علائم تا 24 ساعت پس از گزیدگی ادامه می یابد، درد ناشی از این گزش به قدری زیاد است که جایگاه نخست شاخص درد ناشی از گزیدگی ها را به خود اختصاص داده است. خوشبختانه، این مورچه‌ های‌ شرور تنها در جنگل های بارانی بین نیکاراگوئه و پاراگوئه یافت می شوند.

 

 

جالب است بدانید که برخی قبایل با استفاده از مورچه‌ های گلوله زن، آیین های خاصی را به اجرا در می آورند. یکی از آیین ها، عبور از گذرگاهی است پر از مورچه‌ های گلوله زن است. برای اجرای آیینی دیگر، بزرگ قبیله به داخل جنگل می رود و با یک کلونی مورچه‌ گلوله زن، باز می گردد، سپس مورچه ها را به کمک مواد مخدر، کرخت می کنند. در انتها مورچه های گلوله زن را در دست بچه های 13 ساله ای که دستکش هایی خاص بدست دارند، قرار می دهند. این مراسم در این قبایل نشان از مرد شدن کودکان است.

 

دنیای عجیب مورچه‌ های‌ ارتشی

 

در جهان 130 گونه مورچه ارتشی وجود دارد که همگی در ویژگی چند شکلی بودن، مشترک هستند. در یک گونه، مورچه‌ های زیادی با اندازه و مهارت های مختلف، وجود دارد. فک های بزرگ مورچه‌ ارتشی دارای تیغه های تیزی در قسمت نوک آرواره است. این مورچه فقط یک کار دارد: حمله به مهره داران و ایجاد خطر برای کلونی سایر مورچه ها.

 

حقایق مورچه ها

 

مورچه‌ های ارتشی لانه ای به شکل مرسوم آن، نمی سازند. آنها شب هنگام در یک مکان محفوظ، اردو می زنند، سپس بدن هایشان را به هم متصل می کنند تا حجمی را که در واقع لانه آنهاست، شکل دهند. تخمین زده می شود 1000 تریلیون مورچه در قالب 11800 گونه، مشغول زندگی به روی کره زمین هستند.

 

 

مورچه‌ ها‌ تقریباً در هر زیستگاهی روی زمین، زندگی می کنند. حتی بعضی مورچه ها در معده برخی قورباغه ها نیز زندگی می کنند. در جنگل های بارانی گرمسیری، مورچه ها می توانند بالغ بر 15 درصد کل زیستگاه های حیوانی را به خود اختصاص دهند.

 

بعضی از گونه های مورچه از گونه های دیگر به عنوان برده، استفاده می کنند

 

کلونی های فوق سازمان یافته مورچه ها می توانند صدها سال، دوام داشته باشد. در واقع، مورچه‌ ها می توانند در کنترل جهان اطراف رقیبی سرسخت برای انسان ها باشند. وزن تمامی مورچه های ساکن به روی زمین با مجموع وزن انسان های ساکن در آن، برابر است.

 

مورچه ها در تمام محیط ها به جز معدود محیط هایی که توسط بشر فتح شده، زندگی می کنند. انسان ها اغلب با موجی از مورچه های ارتشی که در جنگل های بارانی می چرخند مواجه می شوند. هنگام مشاهده مورچه های ارتشی عاقلانه ترین تصمیم این است که به سرعت از آن ها دور شوید.

 

مورچه های ارتشی اصولاً متخصص هنر جنگ هستند. آن ها چند ویژگی مختص به خود دارند که اغلب در موردشان صحبت می شود. اول این که مورچه های ارتشی، مهاجر هستند و در جستجوی غذا، دائماً به این طرف و آن طرف می روند. نکته بسیار مهم دوم، نحوه حمله این گونه مورچه است.

 

سم مورچه انت کیلر

سم مورچه کش - خرید کلیک کنید


سفارش سم از طریق: