ریشه کنی مورچه ها تخصص ماست


با علائم گزش مورچه ها آشنا شوید

علائم گزش مورچه چه هستند؟

 

علائم حساسیت های آلرژیک به گزش مورچه ها

 

بسیاری اوقات، گزش مورچه ممکن است منجر به حساسیت های آلرژیک شود که برای فرد مورد نظر کاملاً کشنده باشد. همانطور که تمام حساسیت های آلرژیک را فرد تجربه می کند، بسته به شدت نیش ممکن است این حساسیت ها کشنده یا خفیف باشند. در زیر برخی از عوارض آلرژیک که ممکن است در صورت نیش زدن مورچه در فرد ایجاد شود ذکر خواهد شد.

 

برخی عوارض گزش مورچه

 

حساسیت موضعی

 

این نوع حساسیت، از اصلی ترین واکنش های آلرژیک است. فرد، احساس قرمزی و تورم در محل نیش می کند. این حساسیت تا حدودی باعث ایجاد ناراحتی می شود، اما از نظر پزشکی هیچ خطری ندارد

 

حساسیت موضعی وسیع

 

این وضعیت کمی جدی تر از حساسیت موضعی است. گفته می شود وقتی فرد، همراه قرمزی و تورم محل گزش، با تاول و خارش نیز مواجه شود، حساسیت موضعی وسیعی به نیش دارد. اثرات حساسیت موضعی وسیع ممکن است 7 تا 10 روز ادامه داشته باشد تا زمانی که کاملاً بهبود یابد.

 

حساسیت سیستمیک ملایم

 

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که مورچه ها تا حدودی عملکرد سیستم روده و معده شما را مختل می کنند. فرد ممکن است در معرض اسهال، دل پیچه یا استفراغ قرار بگیرد. در برخی موارد، حالت تهوع و خارش شدید پوست نیز گزارش شده است.

 

حساسیت سیستمیک شدید

 

چنین شرایطی فقط در موارد شدید ایجاد می شود؛ اگر به شدت نسبت به واکنش های آلرژیک حساسیت دارید، هنگامی که یک گونه مورچه نادر یا مورچه آتشین شما را بگزد ممکن است دچار این حالت شوید. حساسیت های سیستمیک شدید، با اختلال در عملکرد دو عضو حیاتی بدن مشخص می شود. سرگیجه، فشار خون پایین، گرفتگی صدا و درد در قفسه سینه، همه از علائم حساسیت سیستمیک شدید است.

 

 

آسیب پذیری در برابر گزش مورچه ها

 

برخی افراد نسبت به بقیه، در برابر گزش مورچه ها آسیب پذیرتر هستند. افرادی که اطلاعات کمی درمورد محل زندگی مورچه ها دارند، اینکه مورچه ها چه می خورند و کجا و چگونه زندگی می کنند، ممکن است در مواردی که دچار گزیدگی توسط مورچه شوند، برای مقابله و برخورد با نیش مورچه ها دچار مشکل شده و به سختی ممکن است از عهده آن برآیند.

 

اینگونه افراد ممکن است متوجه نشوند، ولی مورد گزش مورچه ها قرار گیرند و حتی این احتمال وجود دارد که در برابر جمعیت مورچه های آتشین قرار بگیرند و هیچ اطلاعی در این باره نداشته باشند. بسیاری از مورچه ها و گونه های آنها غالباً در نزدیکی تپه ها و به ویژه در جنگل ها زندگی می کنند. ممکن است هنگام پیاده روی یا اردو زدن در چنین تپه هایی مورچه ها را ببینید.

 

اگر مورچه ها از بین نروند، کودکان و افراد مسن، آسانترین هدف برای حمله مورچه ها هستند. آنها بسیار تمایل دارند در صورت اختلال در لانه خود، كودكی كوچك یا پیرزنی سالخورده را هدف قرار دهند. آنها در صورت از بین رفتن لانه خود، به سرعت حمله می کنند

 

برسی کامل مورچه هایی که گاز میگیرند

 

هزاران گونه از مورچه ها وجود دارد، مورچه ها به دسته های منوپترا تعلق دارند. همه شاخک دارند تا دنیای اطراف خود را حس کنند. سه جفت پا، قلب و سیستم عصبی دارند. زنبورها و مورچه ها توانایی های زیادی دارند که سازگاری آنها را نشان می دهد.

 

همه انواع مورچه ها می توانند انسان را نیش بزنند و بعضی دیگر می توانند مواد شیمیایی مضر را به انسان ها تزریق کنند؛ اما بیشتر این نیش ها قوی نیستند.

 

انواع مورچه های خطرناک

 

مورچه های آتشین ، مورچه های هاروستر و مورچه های شکار کننده (اواک)، سه دسته گسترده از مورچه ها هستند که می توانند آسیب برسانند. این مورچه ها بی نظیر هستند. زیرا می توانند نیش دردناکی را به هر موجودی وارد کنند، مورچه های آتشین به عنوان مهاجم ترین نوع مورچه در نظر گرفته می شوند و به طور بالقوه تعداد بیشتری از نیش ها را را به دفعات مکرر وارد می کند.

 

بررسی محل گازگرفتگی مورچه

 

کلونی مورچه ها بسیار سازمان یافته اند و بعضی از مورچه ها وظیفه نظارت بر خطرات را بر عهده دارند. اگر آنها تهدید را احساس کنند، یک پیام به کلونی منتقل می شود و مورچه ها حمله ور می شوند. حمله با اولین نیش زدن به دشمن آغاز می شود. پس از گاز گرفتن و چسباندن نیش خود، مورچه ها به طور معمول مرتباً (به طور متوسط 7 تا 8 بار) در یک الگوی دایره ای در اطراف محل نیش با چرخاندن شکم خود، نیش می زنند. در ابتدا، زهر باعث ایجاد احساس سوزش، تورم و درد در محل نیش می شود. با این حال، بخش های نیش خورده می توانند به جوش های چرکی (تاول های پر از چرک) تبدیل شوند که می توانند تا دو هفته باقی بمانند.

 

سم مورچه باعث مرگ موضعی سلول می شود و تاول نیز نتیجه ی عملکرد سیستم ایمنی بدن برای پاک کردن بقایای سلول های مرده می باشد. به لطف خاصیت ضد میکروبی سم، تاول معمولاً استریل است و نباید دستکاری شود.

 

 

اگرچه غیر معمول به نظر می رسد که فرد به نیش مورچه حساسیت داشته باشد؛ اما این حساسیت ها می توانند با گذشت زمان با نیش های بعدی بدتر شوند. حساسیت های جدی در کودکان شایع تر است؛ زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بیشتر از بزرگسالان به نیش ها پاسخ می دهد، سم مورچه آتشین وارداتی حاوی پروتئینی مشابه پروتئین موجود در سم زنبور است؛ به این معنی که در افرادی که آلرژی به نیش زنبور دارند، می تواند حساسیت متقاطع ایجاد کند. علائم حساسیت شدید شامل مشکل در تنفس و تورم صورت یا لب ها است.

 

بهترین راهکار کاهش درد ناشی از گزش مورچه

 

مورچه ها می توانند چندین بار نیش بزنند، بنابراین به محض مشاهده، آنها را از بین ببرید تا از گزش و نیش مجدد آنها در امان باشید. اما در صورتی که دچار گزش یا نیش زدگی شدید، محل گزش را با آب و صابون بشویید. باید از کمپرس خنک استفاده کنید و داروهای تسکین دهنده درد می توانند مصرف شوند.

 

به نظر می رسد مورچه ها حیواناتی مزاحم هستند اما در اکوسیستم زمین نقش اساسی دارند. آنها به تجزیه مواد آلی کمک می کنند و همانند کرم های خاکی باعث هوادهی خاک می شوند. مورچه ها از قبل از زمان دایناسورها روی زمین بوده اند و از بین نمی روند. انتظار می رود در مورد گسترش مورچه های آتشین وارداتی خبرهای بیشتری در سال های آینده شنیده شود.

 

آیا نسبت به مورچه ها حساسیت دارید؟

 

مورچه ها یکی از پرکارترین موجودات روی کره زمین هستند. اعتقاد این است که 100000 میلیارد مورچه در جهان وجود دارد. با توجه به همه گیر بودن آنها، هر فردی که حساسیت به مورچه داشته باشد، حال بدی خواهد داشت. در اینجا راهنمایی هایی وجود دارد که بدانید آیا به مورچه ها حساسیت دارید یا خیر؟

 

مورچه ها فقط غذا های مانده را نمی خورند. آنها گوشت انسان را نیز می توانند بخورند. بعضی از انواع مورچه ها تقریباً همه چیز را گاز می گیرند. آنها شما را گاز خواهند گرفت، حتی اگر شما در آن لحظه متوجه این اتفاق نشوید.

 

تعداد کمی از گزیدگی های مورچه وجود دارد که باعث می شود در بدن شما سنسورهای درد تحریک شوند. در عوض، شما تا مدتی نمی دانید که چه اتفاقی افتاده است. در این مرحله، اگر به مورچه ها حساسیت داشته باشید، شروع به نشان دادن علائم خواهید کرد.

 

نگرانی دیگر در مورد مورچه ها این است که برخی از آنها نیش می زنند. بر خلاف زنبورها، این مورچه ها قادرند چندین بار به شما نیش بزنند. هر دو می تواند منجر به یک حساسیت آلرژیک شود. بیشتر این علایم، خفیف است اما آلرژی نیز شدید امکان پذیر است.

 

علائم هشدار دهنده غیر واقعی و کم اثر

 

وقتی مورچه شما را نیش می زند، احتمالاً چند علامت نشان می دهید. درحالت نرمال شما شاهد یک نقطه قرمز در محل خواهید بود. این بدان معنی است که رفتار مورچه ها باعث جریان خون غیر معمول در این قسمت شده است. اگر حساسیت شما کمی بیشتر باشد، نیش مورچه باعث تورم در ناحیه آسیب دیده می شود. این توده پوستی در اکثر موارد مشکلی ندارد. این فقط نشانه تجمع مایعات است. این ماده بافت مرده ای است که در زیر پوست در حال گسترش است. این نشانه ای از آلرژی نیست.

 

علائم هشدار دهنده واقعی و اثر گذار

 

اولین نشانه آلرژی واقعی، درد است. باید تشخیص دهید که احساسی که دارید درد است یا ناراحتی، در هر صورت، اکثریت افراد قبل از آنکه حس کنند توسط مورچه نیش زده می شوند. به این دلیل که این حس، تقریبا زیر سطح درک انسان است. اگر توانستید حسش کنید، در حال نشان دادن یکی از علایم آلرژی هستید.

 

اگر به گزش مورچه حساسیت داشته باشید، از نظر جسمی ناحیه ای که نیش زده شده است بیشتر از حالت نرمال متورم می شود. محل اطراف نیش نیز ممکن است تغییر رنگ پیدا کند. تاول چرکی، مشخصه یک واکنش آلرژیک است. نشانه دیگر این علایم، خارش است. افرادی که نمی توانند جلوی خراشیدن در محلی که نیش زدگی رخ داده است را بگیرند، احتمالاً حساسیت دارند. همینطور، کهیر یا برآمدگی های دیگر در اطراف محل نیش، حساسیت را نشان می دهد.

 

 

بدترین نوع آلرژی

 

در موارد شدید، آلرژی مورچه ممکن است باعث شوک آنافیلاکسی شود. آلرژی باعث تحریک مکانیسم های محافظ داخلی در بدن می شود. این مواد شیمیایی بدن شما را تحت الشعاع قرار می دهد و باعث می شود علائمی مانند فشار خون پایین و تنفس نامنظم نشان داده شود.

 

اگر این حساسیت را نشان دهید، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید. زندگی شما در معرض خطر است. خوشبختانه، اکثر آلرژی ها نسبت به نیش مورچه ها شدت کمتری دارند و بیشتر ناراحت کننده هستند تا خطرناک. اگر هر یک از علائم فوق را نشان دادید، باید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شما به درمان و دارو احتیاج داشته باشید.

 

سم مورچه انت کیلر

سم مورچه کش - خرید کلیک کنید


سفارش سم از طریق: