ریشه کنی مورچه ها تخصص ماست


اسرار کلونی مورچه ها

اسرار کلونی مورچه ها

کلونی یا لانه مورچه ها

 

کلونی مورچه ها به عنوان خانه مورچه‌ها محسوب می‌شود. این کلونی در زیرزمین قرار دارد و از چندین حفره که به یک تونل متصل می‌باشد، تشکیل شده است، کلونی توسط مورچه‌ها ساخته می‌شود به عبارت دیگر مورچه‌های کارگر تونل و اتاقک‌ها را حفر می‌کنند، بدین ‌صورت که از فک پایین خود برای جابه‌جایی ذرات کوچک خاک استفاده می‌نمایند و گاهی اوقات در اثر این فرایند مورتپه ایجاد می‌شود، مورتپه به معنای خاک‌ریزی است که مورچه هنگام لانه‌سازی در اطراف لانه‌ی خود ایجاد می‌کند.

 

در هر یک از این اتاقک‌ها هر مورچه اهداف خاصی را دنبال میکند، به ‌عنوان مثال در یکی از این اتاقک‌ها مواد غذایی نگهداری می‌شود حتی اتاق‌های مخصوصی نیز وجود دارد که مورچه‌ها در آن با ملکه جفت‌گیری می‌کنند. کلونی مورچه‌ها از زمانی شروع به شکل‌گیری می‌کند که یک ملکه با چند نرجفت می‌شود و ملکه لانه‌ای ایجاد می‌کند، سپس اولین فرزندان آن‌ها که مورچه‌های کارگر هستند، متولد می‌شوند.

 

مورچه‌های کارگر بال ندارند و فقط ملکه بال دارد، ملکه از این بال برای جفت‌گیری استفاده می‌کند، وقتی ملکه جفت خود را پیدا کرد و عمل جفت‌گیری را انجام داد دیگر از بال‌های خود استفاده نخواهد کرد، ملکه از بافت بال های خود برای غذا دادن به مورچه ها نیز استفاده می‌کند. به محض پیرشدن مورچه‌های قدیمی، مورچه‌های جدید کارگر شروع به کار می‌کنند، مورچه‌های کارگر وظیفه مراقبت از فرزندان ملکه را بر عهده دارند و به فرزندان ملکه غذا می‌دهند و در این مدت کار ملکه تخم‌گذاری بیشتر است.

 

پس از تخم‌گذاری ملکه، مورچه‌های کارگر جایی برای مراقبت از نوزادان مورچه مهیا می‌کنند، همچنین مورچه‌های کارگر به نوزادان غذا می‌دهند. هر چقدر تعداد مورچه‌های کارگر متولد شده بیشتر باشد وظایف نیز به همان نسبت بین آن‌ها تقسیم خواهد شد. بعضی از مورچه‌ها تمام مدت شبانه‌ روز کار می‌کنند و بعضی دیگر غذا را به ملکه و نوزادان می‌رسانند. سرانجام کلونی به اندازه کافی برای ملکه بزرگ می‌شود تا مکله جدید و نر جفت‌گیری کنند، هدف این کار تولید نوزدان مورچه بیشتر است.

 

ملکه‌های جدید توسط کارگران مراقبت می‌شوند تا زمانی که این ملکه‌ها بزرگ شوند و کلونی‌های جدید و بزرگ‌تر خود را ایجاد کنند یا سرپرستی کلونی جدید را بر عهده بگیرند که این مرحله، مرحله زایش کلونی مورچه می‌گویند.

 

 

اندازه کلونی مورچه ها

 

اندازه کلونی‌ها متفاوت است برخی از آن‌ها بسیار بزرگ و به هم پیوسته هستند و برخی دیگر متوسط هستند. بزرگ‌ترین کلونی که تابحال شناخته ‌شده است در ساحل شرقی هوکایدو در ژاپن می‌باشد و بیش از سیصد میلیون مورچه در آن‌جا زندگی می‌کنند. بقیه کلونی مورچه‌ها شامل تعداد کمی مورچه است ،به عبارتی شامل حدود حد اقل پنجاه عدد مورچه می‌باشد.

 

کلونی و ساختار آن

 

مورچه ‌ها موجودات شگفت‌انگیز و خارق‌العاده‌ای هستند که در کلونی‌ها به صورت اجتماعی زندگی می‌کنند در کلونی‌ها، زندگی اجتماعی مورچه‎کلونی مورچه ‌ها بسیار پیچیده است در بحث کلونی، فقط زیستگاه فیزیکی مورچه‌ها مطرح نیست بلکه شامل قوانین اجتماعی نیز می‌شود که توسط خود مورچه‌ها سازماندهی شده و توسط خود مورچه‌ها نیز اجرا خواهد شد، بنابراین اگر می‌خواهید در مورد کلونی مورچه‌ها و کارهایی که خودشان در این کلونی‌ها سازماندهی می‌کنند بیشتر بدانید به ادامه مطلب توجه کنید.

 

وجود انواع مختلف مورچه در کلونی

 

هر وقت که با مورچه‌ها برخورد کردید ممکن است که فکر کنید مورچه‌ها موجودات بی‌نظمی هستند، در حالی که این طور نیست! مورچه‌ها موجودات کاملا منظمی هستند که می‌توانند کلونی‌های بسیار منظمی را نیز تاسیس کنند. هر مورچه در کلونی دارای وظیفه‌ی مخصوص به خود است و موظف به انجام آن نیز می‌باشد، هر مورچه در کلونی جایگاه مخصوص خود را دارد که این امر تضمین کننده کارآمد بودن کلونی مورچه‌ها است.

 

انواع مورچه در کلونی

 

مورچه ملکه

 

مورچه ملکه در هر کلونی به عنوان رهبر و بنیان‌گذار محسوب می‌شود، وظیفه اصلی ملکه تولید ‌مثل است، ملکه اسپرم را در شکم خود نگه می‌دارد و از این اسپرم برای تولید مثل استفاده می‌کند. اتاق‌های ملکه در عمیق‌ترین قسمت کلونی قرار دارد تا از او در برابر شکارچیان محافظت شود، مورچه ملکه توسط مورچه‌های دیگر به‌خوبی مراقبت می‌شود بعضی از ملکه‌ها تا سی سال نیز عمر می‌کنند.

 

مورچه ملکه دارای بال‌هایی است که برای جفت‌گیری استفاده می‌کند و پس از جفت‌گیری این بال‌ها از بین خواهند رفت، ملکه بزرگترین مورچه در کلونی است و بسته به نوع مورچه‌ها، هر کلونی می‌تواند بیش از یک ملکه داشته باشد.

 

مورچه‌های کارگر

 

اگر یک ملکه تخم‌گذاری نماید مورچه‌های کارگر بیشتری تولید شده که می‌توانند برای بقاء کلونی تلاش نمایند تا کلونی سالم و منظم باقی بماند. مورچه‌های کارگر نقش کلیدی در کلونی دارند، برخی از مورچه‌های کارگر از تخم‌هایی که ملکه می‌گذارد محافظت و مراقبت می‌کنند. مورچه‌های کارگر وظیفه تمیز کردن کلونی را نیز بر عهده دارند، این مورچه ها موظف به تمیز کردن لانه ملکه و مراقبت از تخم‌های ملکه هستند و هرگز لانه را ترک نمی‌کنند. تعدادی از مورچه‌های کارگر از لانه بیرون رفته و غذا تهیه می‌نمایند.

 

مورچه‌ها وقتی از لانه بیرون می‌روند از خود ماده شیمیایی برجای می‌گذارند تا بتوانند مسیر برگشت به لانه را پیدا کنند، مورچه‌های کارگر موظف به توسعه لانه نیز هستند زیرا با افزایش جمعیت، اندازه لانه نیز باید افزایش پیدا کند. اکثر مورچه‌ها ماده هستند، مورچه‌های کارگر مورچه‌هایی هستند که هرگز تخم نمی‌گذارند. در عوض آن‌ها مسئول ساخت و ساز، نگهداری و محافظت از کلونی هستند، به همین دلیل مورچه‌های کارگر هرگز بیکار نیستند، طول عمر مورچه‌های کارگر معمولا یک سال می‌باشد.

 

مورچه‌های نر

 

وظیفه‌ی اصلی مورچه‌های نر جفت‌گیری با ملکه است، مورچه‌های نر وقتی که وظیفه‌ی خود را انجام دادند می‌میرند و به ندرت از لانه خارج می‌شوند، گاهی اوقات ملکه علاوه بر تولید مورچه ‌های کارگر معمولی، مورچه‌های بالدار نیز تولید می‌کند، مورچه‌های بالدار می‌توانند نر یا ماده باشند.

 

مورچه‌های بالدار وقتی که به اندازه کافی بزرگ شدند و به سن بلوغ رسیدند کلونی را ترک می‌کنند و کلونی جدید خود را تاسیس می‌نمایند. در این جا نیز مورچه‌های نر پس از جفت‌گیری می‌میرند، در حالی که برخی از مورچه‌های بالدار ماده برای تبدیل شدن به مورچه‌ی ملکه تا سال‌ها زنده می‌مانند.

 

 

طول عمر مورچه‌های موجود در کلونی

 

پس از ایجاد کلونی، مورچه‌ها تا چند سال زنده خواهند بود، برخی حتی بیشتر از ملکه عمر می‌کنند! طول عمر مورچه‌ها در کلونی متفاوت است، برای مثال مورچه‌های نجار و آتشین پنج الی هفت سال عمر می‌کنند، هر چقدر تپه ساخته شده توسط مورچه‌ها بزرگ‌تر باشد نشان دهنده این است که کلونی متعلق به مورچه‌های بیشتری است.

 

میانگین جمعیت مورچه در یک کلونی

 

میانگین جمعیت مورچه در یک کلونی به نوع مورچه‌ها بستگی دارد، مثلا مورچه‌های آتشین و چند نوع مورچه‌ی دیگر می‌توانند سوپر کلونی تشکیل دهند، سوپر کلونی همان محل تجمع مورچه ‌ها، مورچه ملکه و مورچه‌های دیگر است. کلونی‌ها می‌توانند میلیون‌ها مورچه را در خود جای دهند در حالی که مورچه‌های نجار و سایر گونه‌های مورچه معمولا کلونی‌های کوچکی را تشکیل می‌دهند، از یک ملکه پیروی می‌کنند و با کلونی های دیگر همکاری نمی‌کنند.

 

این بدان معناست که مهم نیست چه نوع مورچه‌ای در اطراف شما زندگی می‌کند، شما می‌توانید مطمئن باشید که یک لانه مورچه در اطراف شما وجود دارد که صدها هزار مورچه در آن زندگی می‌کنند، بنابراین وقتی شما می‌خواهید از دست مورچه‌ها راحت شوید باید کلونی مورچه‌ها را از بین ببرید در غیر این صورت مشکل به طور کامل حل نخواهد شد.

 

در آخر باید حتما به یاد داشته باشید که مورچه‌ها به خوبی از کلونی محافظت می کنند و روش مقابله با متجاوزان به کلونی را می‌دانند، بنابراین هنگامی که در حال مقابله با مورچه‌ها هستید این مسئله را در نظر داشته باشید.

 

مورچه‌ها از اسیدها متنفرند. استفاده از اسید‌های طبیعی مانند سرکه یا آب لیمو می‌تواند به دفع مورچه‌ها کمک کند. محل‌هایی که مورچه‌ها عبور می‌کنند را با این مواد پاشیده یا تمیز کنید

 

سم مورچه انت کیلر

سم مورچه کش - خرید کلیک کنید